Olenpa laiminlyönyt kirjoittamisen kokonaan. Viime viikonloppu kului rauhallisissa merkeissä, sain meinaan nuhan, ja ajattelin, että ei pidä riehua, että jaksan sitten äidin ja Lauran kanssa. Perjantai-iltana oli taas kerran asuntola-bileet, ne kulki samalla kaavalla kun edelliskerralla juomaa ja ruokaa ja hauskanpitoa. Jossain vaiheessa minä kuitenkin väsähdin ja menin nukkumaan ja testasin uusien korvatulppien tehokkuutta. Kyllä, tehokkaat olivat, sain nukuttua melkein hetiJ<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Lauantaina minulla oli tanssiharjoitukset. Pääsin siis sellaiseen ryhmään, joka osallistuu tanssikilpailuun joulukuussa ja nyt harjoittelemme viikoittaisten jazz-tuntien lisäksi myös joka toinen lauantai. Olin ainut ulkomaalainen ryhmässä, mutta eipä tuo haitannut, kun puhuttiin jostain tärkeistä päivämääristä yms, niin minulta tarkistettiin, että olin ymmärtänyt:D. Tanssireenejen jälkeen vietin iltaa keittiössä ja odottelin Riittaa ja sen suomalaista työkaveria Nadjaa, jotka olivat tulossa kylään. Kymmenen aikaan he saapuivatkin ja söimme juustoa ja joimme viiniä ja turisimme mukavia. Tämä Nadja oli kotoisin Pietarsaaresta kuten Kimmokin, mutta ei kyllä tuntenut Kimmoa, johtunee varmasti siitä, että Nadja oli ruotsinkielinen, ja ei muuten puhunut paljon suomea, joten yhteinen kielemme oli englanti.

Sunnuntai päivä kului hengaillessa ja odotellessa, että koska saa lähteä äitiä ja Lauraa vastaan. Puoli kuuden aikaan lähdimmekin Ellin ja Ellin äidin kanssa kohti lentokenttää. Ellin äiti siis palasi kotiin ja Elli vaihtoi äitinsä poikakaveriin samalla. Kone oli kerrankin ihan ajoissa ja sieltä äiti ja Laura iloisina saapuivat Ranskan maalle.  Otettiin juna mun asunnolle ja ensimmäisen yön äiti ja Laura nukkuivat minun pienessä huoneessani.

Maanantaina alkoi sitten turistikierros. Ensimmäiseksi suunnattiin Eiffel-torniin, oltiin ajoissa ja ajateltiin, että ei ole ehkä paljon jonoa, mutta kyllä sitä riitti. Kiipesimme sitten ihan portaita pitkin toiseen kerrokseen asti ja ihailimme Pariisin näköaloja. Laura ja äiti himosivat sitten vielä korkeimmalle huipulle asti, joten ei auttanut kun mennä jonottamaan hissiin, joka kuljettaisi meidät aivan tornin huipulle. Jonossa taisi vierähtää ainakin puoli tuntia, mutta oli maisema huikean näköinen sieltä korkeuksista katsellessa. Tämän jälkeen kello alkoi olla sen verran, että äiti ja Laura saisivat hotelli huoneen, joten palasimme hiljalleen mun luokse. Sitä ennen kävimme tuossa Montsourisin puistossa kahvilla ja krepeillä, koska se on niin kaunis ja idyllinen paikka.

Hotellihuoneen äiti ja Laura sai heti, se oli pienellä kujalla Place d'Italien kyljessä. Huone oli suloinen, ei mikään luksus, mutta aivan riittävä. Kun äiti ja Laura sai asetettua tavaransa hyllyihin lähdimme kohti Montmartrea ja Sacré-Coeuriä. Portaita tuli sitten kiivettyä oikein urakalla, kun ensin Eiffeliin ja sitten vielä Sacré-Coeurin kukkulalle. Sacre-Coeurissä oli menossa messu, joten jäimme kuuntelemaan sitä. Kaunista laulua ja jokunen saarna mahtui messuun, ihanaa oli todellakin. Kun lähdimme kukkulalta alas, läysimme hauskan "köysimetron", olihan tuo merkattuna metrokarttaankin, mutta en  ollut tajunnut mikä se oli. Sillä menimme alas kukkulalta, ja etsimme ravintolan. Löysimmekin suloisen pienen ravintolan, jossa oli tehokas häslääjätäti tarjoilijana. Ruoka oli hyvää ja hintakaan ei ollut paha alle 11 eurolla sai koko menun.

Tiistai päivä pyhitettiin shoppailuun ja tämä jos mikä oli raskasta;) Aloitimme Italie2, joka on kauppakeskus lähellä hotellia, jossa äiti ja Laura yöpyivät. Siitä siirryimme sitten Bastilleen ja tämän jälkeen Champs Elyséelle. Laura tapansa mukaan löysi vaikka mitä ja jäi mullekin jotain pusseja käteen. Champs Elyséellä kävime tietysti katsastamaan Riemukaaren ja lisäksi Laura halusi nähdä kaikemaailman Luis Vuittonit ja Diorit. Eihän me niihin sisään uskallettu, mutta ikkunoita katseltiin. Illalla olimme niin poikki, että emme jaksaneet kun jäädä hotellille. Minäkin jäin sinne nukkumaan, kun hyvin me kolmisin isoon sänkyyn mahduttiin ja sain aamulla kunnon suihkun.

Keskiviikkona oli ohjelmassa Notre-Dame ja Louvre. Louvressa kuluikin useampi tunti ja Mona Lisat ja Milon Venukset tuli nähtyä. Minä onnistuin hankkimaan taideopiskelijakortin, että voin käydä ilmaiseksi Louvressa koko vuoden. Tämä onnistui siksi, että koulumme nimi on Ecolé national superiere des arts et métiers ja tuosta taide-sanasta johtuen onnistuin uskottelemaan itseni taideopiskelijaksi, kätsyä. Illalla käytiin syömässä Latinalaisessa korttelissa, jälleen herkullista.

Torstaina olikin äidin ja Lauran viimeinen päivä. Kävimme vielä katsastamassa komean ja koristeellisen oopperatalon ja ison tavaratalon Galeries Lafayetten. Paljon oli muutaman päivään saatu mahtumaan ja kaikki alkoivat oleen hieman poikki. Illalla lähdimme kaikki yhtä matkaa lentokentälle, jossa Laura sai vielä hieman matikantukiopetustaJ

Äiti ja Laura lähtivät ja tyytyväisiä olivat matkaansa. Kentältä sainkin sitten Kimmon mukaani, joka kohta kyllästyy kun vaan kirjoittelen tätä blogia. Meillä onkin kyllä nyt kymmenen päivää aikaa kierrellä, ei tarvi pitää ihan niin tiivistä aikataulua. Tänään mennään ainakin Louvreen.  Laittelen kuvia taas kun saan aikaseksi!